سلام دختر گلم

امشب میخواهم از موضوعی برایت بگویم که به نظرم خیلی واضح است اما خیلی راحت هم کنار گذاشته میشود و باعث بی نتیجه ماندن تصمیمات مدیریتی میشود: اتصال کوتاه های مدیریتی.

در اصطلاحات برقی ، اصطلاح "اتصالی دارد" خیلی رایج است و این یعنی برقی که باید از مسیر اصلی اش بگذرد و یک وسیله برقی را به کار بیاندازد، از مسیر دیگری میگذرد " که برایش راحت تر است" و نه تنها هیچ فایده ای ندارد بلکه اکثر اوقات خیلی هم خطرناک است و ممکن است باعث برق گرفتگی کاربر هم بشود.

در مدیریت هم موقعیتهایی هست که خیلی شبیه به همین موضوع است، یک مورد که در شرکت خودمان هست را برایت میگویم تا بهتر متوجه بشوی:

یکی از مشکلات همیشگی واحد پشتیبانی شرکت ما برای آمار ناهار پرسنل این بود که آمار واقعی تعداد کسانیکه میخواستند ناهار بخورند، مشخص نبود و به همین دلیل خیلی وقتها یا ناهار اضافه می آمد و یا کم و این باعث نارضایتی پرسنل و پیمانکار غذا شده بود تا اینکه چند سال پیش تصمیم گرفتند یک نرم افزار "رزرو غذا" بخرند و افراد هر هفته، برای هفته بعدش بروند و در این نرم افزار نوع غذای خودشان را انتخاب کنند تا مشکل آمار ناهار حل شود (توضیح اینکه در شرکت ما افراد برای ناهار هر روز میتوانند از بین 3 نوع غذا یکی را انتخاب کنند)؛ قاعدتا همه انتظار داشتیم که این مشکل حل شود اما نشد؛ علتش هم این بود که بطور همزمان با این مشکل مواجه شدند که عده ای از پرسنل (به هردلیل) ناهار رزرو نکرده بودند ولی برای ناهار خوردن حاضر میشدند و انتظار داشتند که ناهار حاضر باشد خصوصا عده زیادی از مدیران ارشد شامل این دسته بودند و اصلا تحمل نمیکردند که به ایشان گفته شود که ناهار نداریم یا تمام شده و ...؛برای حل این مشکل و ساکت شدن مدیران ، آمدند و اعلام کردند که:" افرادی که ناهار رزرو نکرده اند میتوانند از ساعت مشخصی به بعد و هنگام ورود به سالن ، از غذایی که اضافه آمده است، انتخاب کنند" اما در عمل به دلیل همراهی نکردن مدیران (خصوصا ارشد) تقریبا همه مدیران - که تعدادشان حدود 15 درصد کل پرسنل 1000 نفری شرکت ماست- و همراهانشان از سایر پرسنل، هر موقع که وارد سالن میشوند و غذا رزرو نکرده اند (که معمولا انجام نمیدهند) میتوانند فیش غذا بگیرند و مشکلی برای ناهار ندارند بنابراین علیرغم استفاده از نرم افزار و کلی هزینه که بابت آن شده است، به دلیل همین "اتصال کوتاه مدیریتی" که افراد الزامی به رعایت قانون گذاشته شده را ندارند و بدون زحمت میتوانند آنرا نادیده بگیرند، هیچ وقت مشکل آمار ناهار حل نشده است و واحد پشتیبانی شرکت براساس تخمینی که خودش دارد ، تعداد غذا را به پیمانکار میگوید و لذا هر روز حتی کسانیکه غذا رزرو کرده اند، مشخص نیست که میتوانند همان غذا را بگیرند یا باید هرچه مانده را بگیرند و خودش باعث نارضایتی است؛ در حالیکه اگر تنها راه حل رزرو غذا، استفاده از نرم افزار بود و ضمنا برای مدیران ارشد و سایرینی که غذا رزرو نکرده اند، یک راه حل راحت و بی دردسر در نظر گرفته نمیشد که بتوانند از آن استفاده کنند، قطعا این مشکل حل شده بود.(برای کسانیکه غذا رزرو نکرده اند هم میشود که فقط یک نوع غذا مثل تن ماهی در نظر گرفت که هم قابل انبار کردن است و هم تنوع ندارد که افراد بتوانند بدون استفاده از نرم افزار، هر روز غذای متفاوتی بخورند.)

این "اتصال کوتاه های مدیریتی" معمولا با حمایت مدیران ارشدی که از قانون گذاشته شده خوششان نمی آید و نمیخواهند آنرا رعایت کنند، گذاشته شده و حمایت میشود و سازمان هم به دلیل "ارشد بودن" مدیران حمایت کننده از این اتصال کوتاه ها ، کاری نمیکند و همین میشود که یک سیاست درست و قانونی که باید اجرا شود، بی اثر میشود و علیرغم صرف هزینه زیاد، مشکل ایجاد شده حل نمیشود.

امیدوارم وقتی بزرگ شدی ، اگر در سازمانی کار میکردی ، یا اتصال کوتاه های مدیریتی وجود نداشته باشد یا اینکه آنقدر قدرت داشته باشی که بتوانی اتصال کوتاه های مد نظر خودت را ایجاد کنی و گلیم خودت را از آب بیرون بکشی!

بابا