سلام دختر عزیزم

از مدتها قبل در شرکت ما موضوع ارتقای حرفه ای پرسنل موضوع بحث بوده و این روزها مدیرعامل از منابع انسانی خواسته که به هرنحو ممکن تا قبل از عید برای کارشناسان ، اجرایی شود و در مرحله بعدی هم شامل تکنسینها بشود.

منظور از "ارتقای حرفه ای" این است که کارشناسان یا تکنسینهای مختلف ، براساس دانش و مهارت خودشان ، دسته بندی شوند و مثلا "کارشناس رتبه 1"، کارشناس ارشد" و ... داشته باشیم تا حتی اگر کارشناس هستند و سالیان زیادی در همان شغل کارشناسی مشغول بکار خواهند بود، با بالارفتن تجربه شان نیاز نباشد که حتما مدیر شوند و در سیستم ارتقای حرفه ای ، عنوان و مزایا و امتیازاتی بگیرند که به ایشان انگیزه بدهد و در شرکت بمانند و از اینکه رییس و مدیر نمیشوند (ارتقای عمودی) ناراحت و بی انگیزه نشوند.

تا اینجای موضوع خیلی منطقی است اما وقتی دیروز متوجه شدم که علت اجرای این سیستم این است که "شرکت نگران پایین بودن حقوقش در رده کارشناسی است و به این نتیجه رسیده که حقوق های سازمان ما قابل رقابت با سایر شرکتها برای جذب نفرات مناسب نیست" نگران شدم و به نظرم میرسد که این نحوه اجرای یک طرح خوب (ارتقای حرفه ای) میتواند به یک بحران دیگر در سازمان منجر شود.

توضیح اینکه: وقتی ما به این نتیجه رسیده ایم که بطور کلی سطح حقوقهای کارشناسی ما پایین است، راه حلش این است که سطح عمومی حقوق را بالا ببریم نه اینکه بیاییم و این موضوع را به طرح دیگری (ارتقای حرفه ای) گره بزنیم که از اساس ، فلسفه مطرح شدنش متفاوت است و مشکلات خودش را هم دارد، در این صورت آیا باعث بدتر شدن مشکل نمیشویم؟ چون از دید مدیران اکثریت واحدها ، نفراتشان نفرات خوب و نخبه ای هستند (انصافا هم به نظرم با توجه به جایگاه شرکتمان در صنعت ، در خیلی از واحدها این موضوع صادق است و نفرات خوبی را جذب کرده ایم) و حالا اگر مثلا در یک واحد ، همه نفرات بشوند "کارشناس ارشد" آیا خنده دار نیست و به نوعی لوث شدن ارتقای حرفه ای معنی نمیدهد؟

ارتقای حرفه ای در بطن خودش این پیش فرض را دارد که :" بین نفرات همکار، حتما تفاوتهای قابل اندازه گیری وجود دارد که میتوانیم با پیدا کردن آنها بینشان تفاوتهای منطقی بگذاریم" در حالیکه یکی از مشکلات اصلی شرکت ما (و البته اکثر شرکتهای ایرانی)  نداشتن سیستم مناسب ارزیابی عملکرد است و در نبود یک سیستم مناسب ارزیابی عملکرد، قاعدتا نظرات شخصی مدیران میشود ملاک اصلی ارزیابی افراد، حتی اگر برای جلوگیری از اعمال نظرات مدیران، تیمهای بین بخشی برای ارزیابی نفرات تشکیل بدهیم ، تجربه نشان داده که در عمل ، این تیمها صحنه بده بستان مدیران میشود که :"به نفر من رای بده تا به نفر تو رای بدهم!" و ...

من البته فکر میکنم به هرحال گریزی از رفتن به سمت "ارتقای حرفه ای" نیست و باید اجرایش کنیم و خودم هم کلی طرح و ایده برای اجرا کردنش دارم و به همکاران هم گفته ام اما نگرانم که اگر  آنرا به "پایین بودن نسبی حقوقهای مشاغل کارشناسی شرکت" گره بزنیم و بخواهیم با این کار، حقوقها را به نسبت بالا بیاوریم، مشکلات بیشتر شود.

فعلا که شده ایم موش آزمایشگاهی انواع تئوریهای جدید مدیریتی در حوزه منابع انسانی... تا بعد کارمان به کجا بکشد. خدا بخیر کند.

بابا