تاثیر منافع شخصی یک مدیر.

سلام دختر گلم

مدتی است به دلیلی که در ادامه نامه برایت میگویم، به این فکر میکنم که یک مدیر تا چه حد باید دیدگاه های شخصی و منافع خودش را در کارهایش دخالت دهد؛ شاید فکر کنی که پاسخ این موضوع مشخص است : "اصلا و به هیچ وجه یک مدیر خوب نباید دیدگاه های شخصی اش را در کارها دخالت بدهد" ولی موضوع به این سادگی نیست.

علت اصلی اش هم این است که مدیریت کاملا بستگی به شرایط کاری و دیدگاهها و تحلیلهای مدیر دارد و او در واقع باید در انتهای بررسی ها ، طبق نظر و سلیقه شخصی خودش تصمیم بگیرد و پاسخهای از قبل تعیین شده درست ، برای مسائل وجود ندارد.

حالا که مدیر باید به سلیقه و صلاحدید خودش در کارها ، تکیه کند آیا درست است که از او بخواهیم کاملا نفع شخصی اش را در تصمیم گیریها کنار بگذارد؟ و آیا اصلا این موضوع امکان پذیر است که اینکار را بکند؟

علتی که این موضوع ذهنم را مشغول کرده ماجرای تعدادی وام بود که در هفته گذشته اعلام شد تا بین پرسنل تقسیم کنیم، دیدگاه هایی که بین مدیران بود برای تقسیم این وامها خیلی جالب و متفاوت بود:

  1. یکی از مدیران ، ابتدا وام را بین مدیران ارشد خودش تقسیم کرد و اگر چیزی باقی ماند به بقیه پرسنل داد.
  2. یکی دیگر از مدیران بدون توجه به عواملی مثل جایگاه سازمانی یا سابقه شغلی ، بین همه نفرات قرعه کشی کرد و وام را تقسیم کرد طوری که مثلا به فردی با فقط دو سال سابقه وام رسید ولی فردی که سابقه 10 ساله داشت، بی نصیب ماند.
  3. یکی از مدیران تلاش کرد که حتما خودش هم بگیرد و ابایی از این نداشت که صریحا به این موضوع اشاره کند وآنقدر بالا و پایین کرد که نیتجه گرفت.

من هم وام ها را سهمیه بندی کردم و براساس تعداد نفرات هر واحد تعدادی را مشخص کردم که مدیران واحدها خودشان تصمیم بگیرند و البته از ایشان خواستم که براساس:

  • ارشدیت (از نظر سابقه کار)
  • کیفیت کار که بین پرسنل هم رده ، مطرح باشد
  • و نیاز مالی (مثلا فردی که جدید تصادف کرده یا دوقلو بچه دار شده و ...)

بین نفرات خودشان تصمیم بگیرند  ولی اینکه مدیران ارشد چقدر راحت میتوانند با این موضوعات بازی کنند و به نفع خودشان استدلال کنند ، برایم جالب بود والبته ناراحت کننده ؛ مثلا مدیری را در نظر بگیر که تا بحال هرچه وام بوده گرفته و خودش اولین نفر است و اینبار هم استدلال میکند که "فلان وام، یک امتیاز خاص بود برای مدیران و با این وامهای جدید که برای همه پرسنل است، متفاوت است بنابراین مدیرانی که از وام قبلی استفاده کردند میتوانند (وباید) از این وام هم استفاده کنند!" ولذا از سهمیه پرسنل کم میکند تا به مدیرانی که دفعه قبل هم وام گرفته اند، مجددا وام بدهد.

نمیدانم، شاید اگر با همین استدلال من هم وام میگرفتم، الان مدافع آن میشدم! و استدلال میکردم که "مدیر باید ابتدا خودش تامین باشد تا بتواند برای دیگران هم خوب تصمیم بگیرد" یا ...

به هرحال امیدوارم تو اگر مدیر شدی ، بین نفع خودت و نفع سازمان و نفراتت بتوانی تعادل درستی برقرار کنی و تا این حد که بعضی از همکاران ما ، بی پرده و صریح دنبال نفع شخصی شان هستند، رفتار نکنی.

بابا

/ 1 نظر / 2 بازدید
الهه

برای همینه که مدیریت واقعا سخته ... چون با حق دیگران سر و کار داره ... چون با یک اشتباه کوچک در تصمیم گیری حق اشخاص زیر پا گذارده میشه ... و متاسفانه برخی چه راحت این حق رو زیر پار میگذارند ...